CATATAN ZARIHAH HASSAN - MANTAN MPR 1986

**ambilan dari yahoogroups mantan MPR

Zarihah Hassan,
Pemenang Anugerah Sri Angkasa 1993 (kategori skrip terbaik)

Assalamualaikum kepada adik-adik yang dikasihi.

Terlebih dahulu diucapkan Selamat menyambut Ramdhan Al-Mubarak,
Saya gembira membaca email dari Ummi Hani Abu hassan, Alhamdulillah akhirnya Allah kabulkan doa saya agar ada adik-adik yang akan mengikut jejak saya sebagai penulis skrip setelah ' graduet' dari MPR.

Saya ini 'product' MPR sekitar tahun 1986 dan telah hampir 17 tahun menjadi penulis skrip drama tv profesianal dan telah menghasilkan bertarus-ratus drama bersiri dan telemovie, terbaru disiarkan ialah drama khas sempena sambutan hari kebangsaan berjudul 'MANAKU BUKAN SETSUKO'. Sekarang ini pula tengah tayang di TV1 (jam 2 petang, Isnin- khamis) drama khas Ramadhan (untuk kanak-kanak) 'IMPIAN LAILI'. Sebuah drama penuh pengajaran, mengenai kelebihan orang berpuasa dan malam lailatul Qadar.

Saya memang mengambil langkah berdiam diri dan jarang bercampur dengan setiap program anjuran MPR kerana saya melihat di kalangan adik-adik dalam MPR tidak ada yang nampaknya bangga untuk terjun ke dunia penulisan tetapi sekarang segalanya sudah berubah. Saya berharap selepas ini akan ada lagi mereka yang berminat dan menjadikan penulisan skrip drama tv sebagai pilihan.

Memang betul kata Ummi berdakwah banyak caranya dan sebagai hamba Allah yang dikurniakan bakat (saya sentiasa yakin manusian penulis adalah manusia paling istimewa dan mempunyai tanggungjawab yang besar kepada masyarakat) kita mesti gunakan bakat dan ilmu yang kita ada untuk menyampaikan pengajaran yang baik. Saya juga asalnya mempunyai latarbelakang pendidikan agama dan skrip yang saya hasilkan selalu berlandaskan 'AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR'.

Jika Ummi memberi contoh dan proposal kepada adik-adik semua, saya pula ingin memberi sedikit tips untuk menjadi penulis skrip yang baik dan cerita yang hidup. Seorang penulis skrip yang baik ialah mereka yang faham tentang masyarakatnya, sejarah banganya dan faham akar umbi agamanya, menulis sesuatu cerita yang dekat dengan masyarakatnya, bergaul sebagai manusia biasa dalam masyarakatnya, tidak bangga diri dan mendabik dada bila karya dipuji, jangan cepat melenting dan fahami suasana dalam 'perniagaan' skrip sebab industri drama Tv tidak sama dengan industri penerbitan cetak. Sedia mendengar nasihat dan sentiasa bertolak ansur, jangan curi idea orang sebab industri ini kecil kerana jika sekali kita buat tak baik penerbit tidak berani lagi ambil karya kita.

Sekian
Berkarya Berbakti
Zarihah Hassan

0 komen:

Blog Widget by LinkWithin
top