Terkenang Ayah Bonda di Rantau Orang

Dipetik dari ruangan Sastera, Berita Harian, (Oleh: Nazmi Yaakub)

FAHD RAZY (kanan) menyambut Aidilfitri di Ireland dengan rakan senegara yang senasib dengannya.

........................

Pengasas Grup Karyawan Luar Negara (GKLN), Ahmad Fadhlil Mohamad Pakarul-Razy atau nama penanya, Fahd Razy, antara individu yang perasaannya berbaur antara hiba dan gembira kerana persiapan perlu diuruskan sendiri termasuk memasak juadah hari raya serta mengemas rumah,

“Kami yang menyambut Aidilfitri di luar negara sering terbayang-bayang menikmati juadah pada pagi 1 Syawal bersama-sama keluarga. Perasaan hiba itu sedikit terubat kerana saya dan rakan serumah bergotong-royong membuat persiapan serta menghidupkan suasana raya dengan memasang audio takbir mahupun lagu raya.

Kesibukan membuat praktikal sehingga terpaksa keluar dari Dublin turut menjejaskan kemeriahan sambutannya, tetapi Fahd Razy mendapat galang-ganti yang lebih baik kerana dapat menyambut Aidilfitri dengan isteri buat kali pertama apabila pulang ke kediaman isterinya, Alia Ahmad di Galway.

Meskipun masyarakat Islam di Ireland menjadi golongan minoriti yang menyambutnya, Fahd Razy mengakui pelajar Malaysia tetap memeriahkannya dengan mengadakan rumah terbuka dan majlis sambutan Aidilfitri sama ada yang dianjurkan individu ataupun persatuan.

“Pada pagi Aidilfitri, ratusan pelajar akan memenuhi perkarangan Malaysian Hall untuk menunaikan solat sunat hari raya dengan berpakaian baju Melayu lengkap bersongket dan bersongkok dibawa khas dari tanah air dan mengambil kesempatan bergambar beramai-ramai,”

Baca artikel penuh di laman web Berita Harian

0 komen:

Blog Widget by LinkWithin
top