Dunia Buku: Menggapai impian

Dipetik dari Berita Harian (Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim)

Bukan Yang Pertama

  • Pengarang: Salina Ibrahim
  • Tebal: 782 halaman
  • Penerbit: PTS Millinnia Sdn Bhd
  • Harga: RM34
  • Bintang: ****
Graduan bersemangat kental harungi cabaran hidup

BUKAN Yang YANG Pertama karya Salina Ibrahim membawa pembaca menghayati senario hidup graduan menganggur, tetapi berjiwa kental dalam mengharungi liku kehidupan yang penuh konflik sebelum bergelar usahawan cemerlang.

Penampilan watak utama, Yasmin Zulaikha sebagai wanita ‘sempurna’ tidak sedikit pun menjadi persoalan kerana penulis berhasrat menonjolkan nilai murni kepada pembaca agar memanfaatkan sirah nabi dan sejarah Islam.

Konflik bermula apabila Yasmin, pemegang Ijazah Sarjana Muda Syariah, Universiti Malaya itu terpaksa mengambil keputusan pulang ke kampung halamannya di Desa Sempadan kerana gagal mendapatkan pekerjaan yang sesuai di kota.

Cabaran bertambah getir apabila watak protagonis itu terpaksa memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga sebaik ibunya tidak dapat memikul tugas itu kerana uzur manakala bapanya sudah meninggal dunia sejak Yasmin kecil lagi.

Bagi menunaikan amanat kedua-dua ibu bapanya dan membina kejayaan dalam kehidupan sebagai lulusan pusat pengajian tinggi, Yasmin berusaha membangunkan ekonomi desa dengan mengambil alih perusahaan kecil makanan kudapan tradisional yang diusahakan ibunya.

Gadis kuat semangat ini juga meluaskan bidang perniagaannya dengan menyertai program inap desa yang mula menjadi antara produk perniagaan di kawasan perkampungan dalam usaha menjana pendapatan sampingan.

Di sebalik kegigihannya itu, Yasmin terpaksa berdepan dengan kerenah adik angkatnya, Anis, remaja perempuan yang terjebak dalam gejala sosial meskipun dipelihara sejak kecil bersama-sama seorang lagi saudara angkat, Azlan.

Seperti biasa, novel remaja tidak akan lengkap sekiranya tidak dikaitkan dengan kisah cinta dan pengarang menghadirkan watak Ustaz Mustakim, duda beranak tiga dan Umar Khalil, sahabatnya ketika di universiti dalam percubaan menghangatkan lagi konflik.

Kedua-dua lelaki yang mempunyai kekuatan tersendiri mula mengocak hidup Yasmin apabila mereka berusaha memenangi hati gadis ini sehingga menimbulkan perasaan berbelah bahagi watak utama.

Bagi mencantikkan lagi konflik percintaan tiga segi, penulis mewujudkan watak Hasniah yang terpikat dengan penampilan Ustaz Mustakim dan Jason sebagai tetamu inap desa sehingga pembaca banyak berteka-teki akan perkembangan cerita.

Baca artikel penuh di laman web Berita Harian.

2 komen:

Salina Ibrahim said...

Terima kasih Nissa, sebab poskan ke sini. Belum sempat nak pos ke blog sendiri. Seharian ni sibuk di luar...

Nissa' Yusof said...

hehe sama-sama, tak menariklah kalau post lambat =)

Blog Widget by LinkWithin
top