PELUANG BARU KE HSKU

"Saya mendapat dari sumber yang sahih bahawa majalah Al-Islam (terbitan Utusan Karya) akan membuka kembali ruangan cerpen dan puisi mulai tahun ini. Sila kirimkan cerpen dengan panjang sekitar 10 - 12 halaman (langkau 2 baris), tentu sahaja bertemakan Islam (ataupun nuansa Islami yang sewajarnya untuk tema majalah ini).

Paling menarik, semua cerpen dan puisi yang tersiar untuk majalah Al-Islam juga akan dinilai untuk Hadiah Sastera Kumpulan Utusan setiap tahun. Sejak Al-Islam menutup ruangan puisi dan cerpen (ketika Astora Jabat menjadi Editor), HSKU kurang menerima cerpen-cerpen dan puisi-puisi berunsur Islam. Jadi, inilah peluangnya. Marilah kita isi dan jangan merungut lagi bahawa penulis tiada ruang untuk menghantar karya.

Juga, majalah Mangga tidak mahu ketinggalan. Turut mahu menyediakan ruang untuk cerpen (setakat ini belum ada puisi). Temanya remaja. Saya fikir tak semestinya menulis seputar artis-artis yang leka berposing dalam majalah itu. Sebagai penulis kreatif, kita wajar memanfaatkan ruang dengan pengisian sastera yang munasabah. Ingat bahawa cerpen "Cik Siti Mustika" tulisan Faisal Tehrani pernah tersiar dalam majalah hiburan URTV sebelum menang HSKU dan juga Hadiah Sastera Perdana Malaysia dengan cerpen yang sama.

Emel terus kepada ketua pengarang kumpulan majalah Utusan Karya :
zinmahmud@yahoo.com

Pertanyaan lanjut, jangan tanya saya, tanya terus kepada Sdr Zin Mahmud."

Dipetik dari laman Nisah Haron Online - www.annyss.blogspot.com

1 komen:

roslan jomel said...

Salam.

Itu yang sepatutnya. Lihatlah bagaimana majalah Dewan Masyarakat menutup ruangan cerpen.

Blog Widget by LinkWithin
top